Under sportlovet har jag opererats

 
Nu under sportlovet så har jag opererats, inget roligt sportlov direkt men ett nödvändigt ont för att kunna återigen bli den aktiva person jag alltid varit. Hoppas jag i alla fall. Jag är inte där än.
 
Från att ha tränat 1-2 timmars pass 5 dagar i veckan varvat med kvällar på salsaklubb blev jag mamma i en trasig kropp.
Otroligt frustrerande!
Jag älskar mina barn över allt annat men önskar ändå ha en fungerande kropp. Det borde väl inte vara för mycket begärt?
 
Det värsta har inte varit den vardagliga smärtan (även om det varit fruktansvärt) utan den oförstående omgivningen (inte alltid men ofta) som är matade med att "föda barn har kvinnor alltid gjort, det är det mest naturliga". "Du är ju inte sjukskriven, alltså är du inte sjuk".
Har jag haft en aktiv dag har jag fått betala ett pris - smärta som bara ger med sig om jag vila liggandes. Inget tryck på bäckenbotten.
Där har jag önskat mer förståelse.
Det syns inte alltid utanpå. Det är tröttsamt att påpeka att jag har ont, att jag behöver ligga eller sitta ner, att det känns som att hela innandömet är på väg ut... Att be någon annan om hjälp med barnen några minuter eller i värsta fall timmar, att lyfta dem och byta på dem, det är inte roligt eller lätt. Det handlar verkligen inte om att vara lat, det handlar om att ha ett osynligt handkapp. 
 
Jag vet att många kvinnor lider i tysthet. 
Jag vet att många kvinnor får höra att allt ser bra ut, att de ska fortsätta knipa. Tills de en dag tröttnat och sökt sig vidare och fått veta att de har skador efter förlossningen och att muskler är av. Att de inte kan knipa med muskler som är av.
Och detta kan dessa kvinnor fått leva med i tystnad och skam i tiotals år.
Jag har läst att 90% av alla förstföderska får någon form av bristning. Det betyder inte att man inte kan bli återställd utan operation men det har visat sig att även en mindre bristning kan få stora konsekvenser.
 
Det farligaste i allt det här är att tystnaden skapar en skam kring dessa skador som gör att man inte får rätt hjälp. 
 
 
vårdfokus från 2016 står att läsa:

"Grad två-bristningar, dit även klipp hör, läker oftast snabbt och ger sällan långsiktiga problem, enligt Socialstyrelsen. Men det stämmer inte med många mammors verklighet. De flesta som söker vård efter vaginala förlossningar har inte några missade skador på ändtarmens knipmuskel, som det varit mycket fokus på under senare år. Den största gruppen patienter på exempelvis svenska bäckenbottencentrum är kvinnor som fått mellanstora bristningar i underlivets muskler och vävnader när de fött barn vaginalt. Många har sökt vård tidigare men bara fått höra att de ser "fina ut" och att den som fött barn får räkna med lite förändringar i underlivet. Knipövningar är det vanligaste receptet. Men att knipa utan muskler i mellangården är som att stå på tå utan hälsena, det går inte. [...] "Många kvinnor lägger skulden på sig själva. De tror att deras besvär är normala och att de knipit för dåligt", säger läkaren Eva Uustal."

 
 
 
Jag fick en grad 3-4:a.
 
Nu hoppas jag att den sista operationen är gjort och att allt ska läka fint.
Och att jag ska kunna njuta av ett liv som en aktiv mamma - och person!
 
 
 
Jag skriver öppet om detta för alla kvinnor som har fött eller ska föda barn, så att de får rätt hjälp om de får en skada, och att vården arbetar förebyggande för att minska risken för skador i samband med förlossning.
 
 
Tuomo

Mycket bra inlägg. Den här frågan behöver mer utrymme.

Svar: Tack Tuomo. Hoppas allt är bra med dig. Kram
Anna Kullhammar

Tuomo

Allt fint. Var länge sen jag besökte din blogg men fick ett infall och har plöjt lite. Ser att ditt talang för naglar blivit närmast diamantartat. Med sorg även förstått att du fått några skruvbollar av livet. Vet att du landar mjukt dock. Dina glädjeämnen är vackra och äkta.

Svar: Roligt att du uppskattar mitt arbete. 😀
Nja jag landar hårt som f*n men skam den som ger sig. "Brush myself off and try again".

Jag är extremt tacksam för allt jag har kämpat mig till här i livet. Vet inte vart drivkraften kommer ifrån men den finns där. Alltid gjort.
Barn är ju livet, två fina egna och underbara elever på andra jobbet.
Sedan underbara kunder på det här jobbet där många blivit vänner.
Det är mycket kärlek i mitt liv och jag önskar detsamma till dig.
Anna Kullhammar

Tuomo

Hoppas du spöar dina vedermödor illa kvickt. Den lyckliga mamman är den bästa mamman.

Tuomo

Säger som du. Jag har mina barn. Får förvisso en ny klass till hösten men eleverna verkar vara klockrena ☺️. Icke desto mindre tackar jag 👍.

Svar: Vad kul! Jag får också en ny klass, släppte min underbara 3:a i våras.
Anna Kullhammar

Tuomo

Jorå. E taggad som fan. Undervisat på högstadiet senaste två åren. Nu kliver jag ner till åk4 och har precis fått musik på min legitimation. Kommer bara undervisa i mina favoritämnen kommande två år. Har redan börjat arrangera julavslutningen i huvudet 🙈.
Hoppas ni får en flygande start du och ditt nya gäng.

Svar: Vad roligt, gick du lärarlyftet musik?
Anna Kullhammar

Tuomo

Nä. Fick genom tillräckligt lång tjänstgöring. Skolan jag jobbar på hade bara en musiklärare (f-9) så jag fick täcka upp åk 3-5. Spelar gitarr som du kanske minns och i samband med min skilsmässa tog jag upp piano. Så numer får jag ägna mig åt det hela "officiellt". Lite paus i hetsen med NO o matte 😊.

Svar: Vad roligt! Anledningen att jag frågade är för att jag går lärarlyftet nu för att få behörighet att undervisa i musik (under tiden som jag undervisar i musik). Och jo, jag minns att du spelar gitarr. 😀
Anna Kullhammar

Tuomo

Dito kul då. Det är definitivt en investering för barnen. Och som det fan jag en gång var, så är det skönt att veta att fler får ta del av din röst.

Svar: Haha vad gullig du är. Jo mina elever har sagt att jag borde söka till Idol. Barn är goa. 😍
Anna Kullhammar

Tuomo

😁. Jag hade en deal med mina matte-elever i sexan i våras. Deras utmaning: om alla fick E på ekvationsprovet skulle jag söka till Talang. Meneeee, det blev tyvärr ingen ansökan. Tur. Vet inte vad jag hade ställt upp med ändå 😊.

Svar: Hahaha, synd. Jag hade kollat! 🤣 Hälsningar från Växjö.
Anna Kullhammar

Tuomo

Hade en tanke om att äta kanelbullar topless till YMCA. Kom aldrig längre än så. Tackar för hälsningen från min favoritstad i Småland. Trodde nog aldrig du skulle lämna Sthlm ändå. Återgäldar hälsningar från byn som Gud glömde, Fritsla 😊

Svar: Växjö är en fantastisk stad, det lilla jag sett. Och supertrevliga människor.
Bättre än kanelbullar och topless kan du ju! Sikta högre tills nästa gång. 🤣👌
Anna Kullhammar

Tuomo

I will. Mina musikfemmor hade några bra förslag efter dagens lektion. Vi lär oss trummor. I'll keep you posted. Ser jag dig i Idol i vår så ordnar jag röster från 450 elever plus mina barn 👌. Trevlig helg till dig och din familj. Hoppas ni får en fin sådan med era barn 😊

Svar: Hahaha, jag kommer ALDRIG söka till Idol. Dessutom är det fusk att kompisrösta... Trevlig helg!
Anna Kullhammar